Friday, January 31, 2014

Cum am facut trecerea de la programator la antreprenor

// //
Pare-se ca toata lumea vrea sa fie propriul sau sef. Cursuri despre libertate financiara, finante, blogging si cum sa renunti la sefi, toate promit ca, daca le urmezi pasii, vei ajunge sa muncesti doar pentru tine, cand vrei si cat vrei.

Totusi, ma intreb cat la suta din cei care citesc aceste carti ajung sa spuna intr-o zi: Ok, am reusit. Nu mai am sefi sau contracte prin care sa imi pierd din propriul meu timp pentru a-i imbogati pe altii.

Pentru ca nu e nevoie sa ai contract de munca pentru a avea sefi. Chiar daca ai firma dar lucrezi din greu pentru diferiti clienti, atata timp cat faci aceeasi munca de programator... tot angajat te numesti.

Esti antreprenor atunci cand lucrezi doar cand vrei, cand ai comenzi chiar si la 3 dimineata, cand poti sa delegi din task-uri altcuiva, pentru ca tu sa te concentrezi pe partea de marketing si vanzari.

Am fost programator 6 ani de zile. Insa, inca din primul an am stiut ca vreau sa am propria mea afacere. Si am muncit pentru asta seara si in weekend fara sa-mi pese de oboseala. Am inceput cu o carte electronica pe care o vindeam prin SMS, apoi cu un blog, apoi cu al doilea si cu acea carte tradusa in engleza.

Desi citisem o gramada de cursuri despre cum se fac banii in online, venitul meu nu parea sa creasca. De fapt, dupa primul an de activitate, mica mea firma era pe pierdere. Aveam multe de invatat. Intre timp, am ajus sa cunosc oameni care mai de care de succes pe Internet, oameni care m-au ghidat in directia cea buna.

Dar, mai presus de acei oameni si ce acele cursuri pe care le-am citit, eu aveam un avantaj. Un avantaj pe care si tu il ai: eram persoana tehnica.

Desi PHP-ul nu a fost limbajul in care m-am specializat (experienta mea era in tehnologiile .NET), faptul ca am facut liceu si facultatea de programare m-a ajutat sa imi customizez singur WordPress-ul si sa imi fac orice pagina oricum voiam eu.

N-a fost nevoie sa angajez un programator sa ma ajute pentru ca eram unul. Mai ramanea sa invat marketing, un domeniu nou si atractiv de care m-am indragostit la prima vedere.

Despre acest avantaj vreau sa-ti vorbesc si tie, pentru ca si tu il ai. Imi amintesc si acum cum, in discutiile cu ceilalti antreprenori online, aceastia imi spuneau ce batai de cap au sa puna de unii singuri un logo nou si cat de multi bani plateau diverselor firme pentru a le pune viziunea in aplicare.

In timpul asta, eu imi puneam ideile in aplicare aproape instant, pentru ca le faceam cu mana mea... si vedeam cu ochii mei cum site-urile mele imi aduceau din ce in ce mai multe vanzari de la luna la luna.

Ok. Am spus ca, desi stiam marketing si desi puteam sa-mi fac partea tehnica, tot nu reuseam sa fac un venit care sa-mi permita sa renunt la programare. Stii si tu ca un programator senior (pentru ca asa ajunsesem dupa cativa ani) este platit destul de bine si e greu sa renunti la un job bun, mai ales pe timp de criza.

Care era piesa lipsa? De ce nu faceam mai mult? Pentru ca imi lipseau cunostintele de marketing „avansate”. Poate suna a cliseu, insa cei care fac bani multi pe net, fac unele lucruri diferit fata de ceilalti.

Stiu sa se promoveze mai bine si stiu sa optimizeze fiecare element de pe site. Daca ai facut front-end development (JavaScript, CSS, HTML), probabil ca nu ai avut prea multe proiecte in care clientul sa iti ceara mai multe variante ale aceleiasi pagini. Si atunci nu aveai cum sa intelegi cat e de important fiecare element de pe ea.

Ca programator nu esti expus la toate strategiile de marketing pe care, dealtfel, le-ai putea implementa cu usurinta daca le-a sti pe propriile tale site-uri. De aceea a fost necesar pentru mine sa imi completez cunostintele nu doar cu sfaturi pe care le gasesti gratis pe net, ci cu tehnici si tactici pe care putini oameni le stiu. Iar ei le stiu pentru ca au bani si is permit sa testeze diferite pagini, sa mearga la conferite si sa isi faca relatii cu alti oameni de marketing sus-pusi.

Acum un an de zile, am hotarat ca era momentul sa pun capat carierei mele de programator. Sub privirile socate ale colegilor, mi-am dat demisia de la firma pe care ajunsesem sa o indragesc. Eram gata sa infrunt singur greutatile unei afaceri, insa eram optimist.

Ce s-a intamplat la cateva zile dupa, mi-a salvat viitoarea cariera de antreprenor. Am fost abordat de un prieten care stiam ca lucreaza pentru o firma foarte mare de marketing pe Internet. Hai cu noi, mi-a zis, sunt sigur ca te vei descurca.

Desi am renuntat la cariera mea de antreprenor inca inainte de a ma apuca, am decis sa accept oferta. Si bine am facut, pentru ca am avut ocazia sa invat niste lucruri care mi-ar fi luat 5-10 ani sa le descopar de unul singur. In momentul in care l-as fi aflat, n-ar mai fi devenit un avantaj competitiv.

Mai mult, m-am hotarat sa „vars” cateva din aceste secrete pe blogul meu la www.banidinbloguri.com, unde scriu tot ce aplic la proiectele mele. Mai gasesti sfaturi de super calitate pe www.construimimperii.ro, care se concentreaza mai mult pe aspectele generale ale unei afaceri online sau pe http://laurentiumihai.ro unde vei gasi sfaturi de nepretuit ce tind e educatia financiara obligatorie a fiecaruia dintre noi.

Dupa un an de zile de cu acea echipa de marketing, m-am hotarat sa repet schema si sa demisionez, sub aceleasi priviri socate ale colegilor. Acum eram cu adevarat pregatit. Desi mica mea afacere era profitabila inca de pe vremea cand programam in .NET, acum era momentul sa fac adevaratul salt spre antreprenoriat.

Au trecut exact 30 de zile de cand n-am mai fost la „lucru” si, tot ce pot sa iti spun este ca faptul ca nu m-am grabit a fost cel mai bun lucru pe care il puteam face. Diferenta dintre cunostintele pe care le aveam cand am deschis SRL-ul si cele pe care le am acum este ca de la cer la pamant... de unde si sfatul meu de final pentru tine:

Daca esti programator, cel mai bun lucru pe care il poti face este ca seara si in weekend sa incepi o afacere online. Daca antreprenori fara pic de cunostinte tehnice pot reusi sa faca zeci de milioane de dolari pe an, tu, cu cunostintele tale, vei reusi sa faci macar o fractiune. Trebuie doar sa accepti ca trebuie sa inveti marketing, lucru pe care si sefii tai si si clientii pentru care programezi il stiu.

Mai trebuie sa ai rabdare si sa nu te crezi zmeu. Incepe cu un plan si nu te descuraja. Eu iti recomand sa iti deschizi un blog de nisa, la care sa aduci trafic de pe alte site-uri si din social media. Pe masura ce incerci lucruri, vei vedea ca multe din ele nu merg. Apoi observa prin ce modalitati poti sa imbunatatesti rezultatele.

Priveste marketingul online ca pe un puzzle urias, unde fiecare bucatica de informatie e o piesa de puzzle. Cu cat ai mai multe piese pe care le poti pune cap la cap, cu-atat vei face mai multi bani. E bine sa ai poze din toate colturile puzzle-ului pentru a vedea imaginea de ansamblu, dar e ideal sa si umpli cu toate piesele de puzzle o singura regiune a acestuia, pentru ca doar concentrandu-te pe un singur mod de a face bani vei putea sa maximizezi profitul.

Spre exemplu, daca vrei blog + afiliere, atunci fa doar asta si invata cum sa devii cel mai bun. Daca vrei sa faci un magazin de comert electronic gen www.emag.ro, trebuie sa aplici sfaturi specifice acestui tip de site-uri.

Important este sa nu renunti, si sa intelegi cat esti de norocos ca ai aceste cunostinte tehnice, ce iti permit sa avansezi in marketingul online mult, mult mai repede decat alti oameni de afaceri care trebuie sa plateasca bani grei pentru asta.

Ovidiu

---

Multumim Ovidiu pentru articol!

Daca vrei si tu sa publici pe site-ul www.cursuri-programare.ro un articol de tip guest posting iti asteptam mesajul la adresa office@cursuri-programare.ro